20 czerwca, tuż przed zakończeniem roku szkolnego 2017/2018, rozdałam uczniom ostatnie listy od rówieśników z Hiszpanii. Czekaliśmy na nie długo. Uczniowie byli zniecierpliwieni i ciekawi, czym tym razem ich zaskoczą ich hiszpańscy listowni przyjaciele.  Hiszpania również  rozpoczyna wakacje 23 czerwca, więc listy przepełnione były planami na lato. W Hiszpanii jest ono o wiele cieplejsze niż u nas, więc z kopert wręcz tryskało wakacyjne słońce i słona woda Morza Śródziemnego. Większość  z naszych hiszpańskich przyjaciół ma zamiar spędzić lato nad wodą, z przyjaciółmi i rodziną. W listach pojawiło się wiele nazw miejscowości, które uczniowie niezwłocznie zaczęli sprawdzać w Internecie. Z niektórych kopert wysypały się bransoletki, z innych obrazki lub smakołyki. Wiele listów kończyło się słowami nadziei na dalszy kontakt po wakacjach. Spora cześć uczniów skontaktowała się elektronicznie i będzie kontynuować znajomość mimo przerwy wakacyjnej.

 

Projekt „Will you be my  e-pal” to pierwsze tego typu działanie, które przeprowadziłam. Zaczynając, nie wiedziałam, ile pracy i czasu pochłonie i nie byłam pewna, czy wzbudzi w uczniach zaangażowanie. Po roku intensywnych działań wiem, że to był strzał w dziesiątkę. Mimo moich największych starań, rzadko widzę w oczach uczniów takie zaangażowanie i zniecierpliwienie, gdy otwierają listy od swoich hiszpańskich rówieśników. Gdy proponuję uczniom na lekcji zadania z czytania ze zrozumieniem, narzekają, że to nudne. Gdy realizuję zagadnienia z tworzenia wypowiedzi pisemnej, wymigują się, tłumacząc, że nie potrafią pisać po angielsku. Ale gdy kładę przed nimi listy, sami zabierają się za czytanie i czym prędzej chcą odpisywać.

 

Podczas pracy z listami zauważyłam, że uczniowie wzbogacili słownictwo z języka angielskiego, podszkolili też gramatykę. Lepiej radzą sobie z czytaniem ze zrozumieniem, coraz sprawniej budują wypowiedzi pisemnej. Nabierają też wprawy w mówieniu, gdyż i tę umiejętność kształtujemy, wysyłając do naszych partnerów krótkie filmiki. Uczniowie zwiększają świadomość europejską. Poznają inne kultury, oswajają się z nimi, kształtują postawy tolerancji w stosunku do różnorodności kulturowej i językowej.

 

Cieszę się bardzo i odczuwam ogromną satysfakcję zawodową ze zrealizowanych działań. Doceniam możliwości, jakie zyskałam dzięki uczestnictwie w programie Erasmus+. Dzięki zagranicznym szkoleniom pozyskałam kontakty do współpracy, a fundusze, jakie dał program, posłużyły do realizacji imprez, konkursów, przedsięwzięć.

 

W przyszłym roku szkolnym do współpracy zamierzam wciągnąć partnerów z innego państwa oraz kolejnych uczniów z naszej szkoły.