Pierwszy dzień projektu edukacji ekonomicznej współfinansowanego przez Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej.

 

Punktualnie o 8 rano, 20 stycznia, w czasie swoich ferii zimowych uczniowie klasy siódmej i ósmej SP Starkowo rozpoczęli swoją przygodę z ekonomią. Pierwszym etapem był test „na wejście”, który sprawdził bieżącą wiedzę ekonomiczną. Kolejne zadanie polegało na wyjaśnieniu pojęć: rynek, popyt, podaż, cena. I od tego wszystko się zaczęło… bo tę wiedzę uczniowie mogli sprawdzić w ćwiczeniu „rynek jabłek”. W pięciu rundach można było obserwować negocjacje, rywalizację, proces kupna i sprzedaży osób, które zajmowały się handlem jabłek.

 

Kolejne ćwiczenie – to mocne i słabe strony, rekrutacja pracowników, umiejętności, cechy osób wykonujących określone zawody. Wśród nich znalazł się: polityk, weterynarz, mechanik samochodowy i nauczyciel. Swoje prace uczestnicy prezentowali na forum, nie było to dla nich łatwe zadanie, ale pierwsze koty za płoty! Jutro będzie zdecydowanie lepiej!


Dzień drugi Ferii z ekonomią

 

Drugiego dnia uczestnicy projektu stawili czoła prawdziwym rachunkom ekonomicznym. Zadanie, które było nie lada wyzwaniem miało na celu obliczenie kwoty po kapitalizacji odsetek za pomocą tak zwanego procentu składanego. Mimo trudności
i skomplikowanym rachunkom wszyscy świetnie poradzili sobie z tym zadaniem. Doświadczyli również barteru – czyli wymianie towaru za towar. Jak się okazało na naszym szkolnym rynku czekolada i sól cieszyły się dużą popularnością. Zapotrzebowanie na te produkty było zdecydowanie największe, czego nie mogą powiedzieć producenci dywanów czy garnków.

Grupa znakomicie poradziła sobie w scenkach sytuacyjnych, dotyczących wizyty w banku
i skorzystania z jego oferty, rachunku oszczędnościowego, zaciągnięcia pożyczki czy kredytu.

Ostatnim zadaniem była produkcja prototypu zabawek, które zostały stworzone przy ograniczonych kosztach, a z nastawieniem na jak największy zysk.

 

Uczniowie byli bardzo aktywni na zajęciach i wszystkim dopisywał dobry humor.


Trzeci dzień Ferii z ekonomią dotyczył tematyki bankowości i pojęć z nią związanych. Jednym z zadań grup było utworzenie mapy myśli o banku, kredytach, kapitałach, lokatach i z innymi pojęciami typowo ekonomicznymi. Uczestnicy projektu planowali również swój budżet rodziny i sprawdzali, czy miesięczny bilans prowadził do deficytu czy  nadwyżki.

Kolejną atrakcją tego dnia była wizyta studyjna w Banku Pekao SA  w Słupsku. Z powodów bezpieczeństwa, na terenie banku nie można robić zdjęć, toteż nie możemy udokumentować wizyty w tym oddziale  Banku.

Uczestnicy projektu mogli zobaczyć miejsca,  do których nie ma wstępu potencjalny klient; mega grube drzwi do skarbca, liczarkę pieniędzy, pokoje osób pracujących w banku oraz gościli w gabinecie Pani Dyrektor Urszuli Kisteli. Gospodarze przygotowali uczestnikom projektu konkurs z atrakcyjnymi nagrodami, chętnie odpowiadali na pytania i opowiadali ciekawostki dotyczące pracy w banku.

Wszystkim, którzy przyczynili się do tej wizyty bardzo dziękujemy!


Czwarty dzień projektu Ferie z ekonomia dotyczył  prowadzenia własnej firmy. Uczestnicy warsztatów prowadzili własna fabrykę książek, mając za zadanie wyprodukowanie jak największej ich liczby, po najmniejszych kosztach. Praca w fabryce polegała na przydziale odpowiednim osobom zadań, szacowania zysków, oceniania start i pracy na akord.

Koleją atrakcją tego dnia była wizyta u lokalnego przedsiębiorcy. Młodzież gościła w salonie fryzjerskim Pasja Pani Katarzyny Kuli. Właścicielka opowiedziała uczniom jak wygląda proces zakładania własnej działalności, wyjaśniła na czym polega pisanie biznesplanu oraz zachęcała wszystkich do stworzenia w przyszłości własnej firmy. 


Piąty dzień ferii z ekonomią to podsumowanie tygodnia pracy. Zadaniem uczestników było stworzenie biznesplanu własnej działalności. Model takiej pracy zawiera w sobie między innymi źródła finansowania, elementy marketingu, potencjalnych odbiorców czy kluczowe działania. wszystkie grupy poradziły sobie znakomicie z tym zadaniem. 

punktacja, przyznawana codziennie pozwoliła wyodrębnić trójkę zwycięzców. Gratulujemy!