24 września 2019 r. na zaproszenie realizatorów projektu „Młodzi mają głos!-Nakręcamy się do działania!” do Szkoły Podstawowej w Starkowie przybyli członkowie Fundacji Banina, aby zaprezentować młodzieży spektakl, a dokładnie monodram, na podstawie napisanej przez Piotra Przybyłę i wyreżyserowanej przez Bartłomieja Miernika sztuki pt. „Kolorowa, czyli biało-czerwona”.
Przedstawienie składało się z dwóch części. W pierwszej, Hubert, w którego wcielił się młody aktor Hubert Dyl, przekonywał uczniów, żeby zagłosowali na niego w wyborach do samorządu szkolnego. Grał miłego, elokwentnego chłopaka o wyrazistych poglądach. Najpierw mówił dość neutralne rzeczy, z którymi zgodziłaby się większość społeczeństwa: że każdy Polak powinien znać słowa hymnu, wspierać polską gospodarkę, kupować polskie produkty, płacić podatki. Oprócz tego, co mówił, ważne było to, jak się zachowywał. Wszędzie było go pełno. Chodził po klasie, żywo gestykulował, dosiadał się do ławek, częstował kanapkami. Mówił o problemach, które są bliskie każdemu młodemu człowiekowi, narzekał na szkołę, nauczycieli, dzięki czemu na początku zyskał sympatię zebranych. Niestety w dalszej części swojego wystąpienia wygłaszał skrajnie nacjonalistyczne hasła. Generalnie dużo mówił i nikomu nie dawał dojść do słowa. Niektórzy uczniowie byli jego zachowaniem i poglądami na tyle poirytowani, że prosili go, aby wyszedł. Mieli już go dość i nie chcieli go słuchać.
Przed opuszczeniem sali zwrócił się do wszystkich z prośbą, aby zadeklarowali, czy poprą go w wyborach do samorządu. Swoje zdanie mieli wyrazić anonimowo, stawiając plusa lub minusa na rozdanym przez niego wycinku z Konstytucji. Okazało się, że w naszej szkole uczeń z poglądami Huberta nie zostałby przewodniczącym. Znacząca większość wyraziła w głosowaniu swój sprzeciw wobec takich zachowań.
            Na drugiej lekcji młodzież dowiedziała się, że brała udział w eksperymencie. Aktor, Hubert Dyl, wraz z panią pedagog, Pauliną Olkowicz, objaśniali poszczególne socjotechniki zastosowane przez bohatera, pokazali, za pomocą jakich trików zdobył ich sympatię i w jakich momentach zostali przez niego zmanipulowani. Bezpośrednim celem akcji było uwrażliwienie młodzieży na manipulację. Przedstawienie miało za zadanie zmusić młodzież do myślenia i do krytycznego spojrzenia na rzeczywistość. Młodzi ludzie są chłonni na wiedzę i poglądy, dlatego spektakl ten miał zachęcić ich do otwartego i szczerego zmierzenia się z tematem nacjonalizmu i ksenofobii oraz zaszczepić w nich wartości: tolerancję, poszanowanie drugiego człowieka, patriotyzm.
            Jesteśmy dumni z naszej młodzieży, która nie uległa manipulacji i swoją postawą udowodniła, że rozumie pojęcie patriotyzmu.
            Działanie dofinansowano ze środków programu „Działaj Lokalnie” Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanego przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce oraz gminy Trzebielino.