W roku szkolnym 2019/2020 32 uczniów z naszej szkoły po raz pierwszy uczestniczyło w ogólnopolskim konkursie czytelniczym Wielka Liga Czytelników. Udział w projekcie był wielkim wyzwaniem dla miłośników czytania, jak i ich opiekunów. Nadrzędnym celem projektu Wielka Liga Czytelników jest promowanie mody na czytanie wśród młodych ludzi i ich bliskich.

 

Na czym polegał konkurs?

Przez kilka miesięcy uczniowie naszej szkoły wybierali książki z listy konkursowej, czytali je i rozwiązywali do nich testy, które były bardzo szczegółowe. Testy uczniowie rozwiązywali w domu sami lub podczas rodzinnego czytania.

 

Ośmioro uczniów zdobyło wymaganych dziesięć sprawności czytelniczych. Uczniowie Ci przeszli do kolejnego etapu jakim był test kwalifikacyjny. Do dalszego etapu przeszło po trzech półfinalistów w każdej kategorii wiekowej, którzy reprezentowali naszą szkołę w kolejnych etapach konkursu. Konkurs i projekt Wielkiej Ligi Czytelników to nie tylko czytanie książek, ale również działania i zadania konkursowe, których nie brakowało w naszej szkole, a uczniowie chętnie brali udział w przedsięwzięciach w ramach Wielkiej Ligi.

Nasze działania w ramach Wielkiej Ligi Czytelników:

 

Promocja baśni i legend wybranego regionu Polski

 

Działanie I: Ilustracje do legendy O powstaniu Kaszub

 

W ramach promocji podań z naszego regionu uczniowie klas II i III tworzyli ilustracje do legendy O powstaniu Kaszub.

 

 

Efekty działań warsztatowych w klasie II

Efekty działań warsztatowych w klasie III


Działanie II: Makiety do legend regionalnych

 

 

W czasie warsztatów czytelniczych podzieleni na trzy grupy uczniowie klasy VI wykonywali makiety do legend regionalnych. Jedna z grup wykonała makietę do „Legendy o powstaniu Kaszub”.

Grupa druga wykonała makietę do Legendy o tabace”.

Grupa trzecia wykonała makietę do podania „O Remusie, królewiance i zapadłym zamku”.


Działanie III: Ilustracje oraz animacje do „Legendy o Juracie”

 

 

Działanie nr 3 uczniowie wykonali zdalnie. Podczas tego zadania mieli dowolność w wyborze formy własnego sposobu prezentacji „Legendy o Juracie”. Legendę tę omówiono z uczniami zarówno w j. polskim na lekcji j. polskiego oraz w języku regionalnym na lekcji j. kaszubskiego. Efektem ich pracy jest: film, prezentacje multimedialne i ilustracje. Niektórzy uczniowie nawet pokusili się o zaprezentowanie tej legendy w języku kaszubskim.


Działanie IV: Akcja Promująca Czytelnictwo; szkolny konkurs czytelniczy

W krainie legend i baśni

 

W naszej szkole, jeszcze przed epidemią, odbył się szkolny konkurs czytelniczy „W krainie legend i baśni”. Tego dnia na szkolnym korytarzu można było spotkać: Kaja i Gerdę, rody  książęce wraz z dworzanami, kaczuszki, smoka, pradawnych Słowian, Bazyliszka, chodzące lustro, złotą rybkę, wróżkę i wiele innych niezwykłych postaci. 


Działanie V: Akcja warsztatowo-czytelnicza „Dzień z Hobbitem”

 

 

Działanie to było skierowane do uczniów klasy VI. Uczniowie po zapoznaniu się z treścią lektury, pt. Hobbit, czyli tam i z powrotem J.R.R. Tolkiena, odpowiadali na szereg pytań dotyczących utworu oraz przedstawiali wybraną historię z powieści za pomocą gestów. Ostatnim zadaniem było zbudowanie makiety domu Hobbita w oparciu o opisy z powieści i wyobraźnię czytających.

Praca nad makietą domu Hobbita

Efekty pracy szóstoklasistów


Podsumowanie:

Niewątpliwie udział w projekcie czytelniczym Wielkiej Ligi Czytelników był niezwykłą i niezapomnianą przygodą dla młodych czytelników, ich rodziców i koordynatorów szkolnych.

Udział w tym projekcie pokazał, że czytanie książek może być świetną zabawą, nauką i sposobem na kreatywne spędzanie czasu z bliskimi. Realizacja działań w ramach projektu dostarczała niezwykłej przyjemności obcowania z książką i integracji z drugim człowiekiem.

 

Dziękujemy serdecznie Uczniom za udział w projekcie i Rodzicom za ogromne wspieranie dzieci. Cieszymy się niezmiernie, że dołączyliśmy do tego wspaniałego ogólnopolskiego przedsięwzięcia promującego czytelnictwo wśród dzieci i dorosłych zarazem. Dziękujemy za wspólnie spędzony czas podczas realizacji projektu i życzymy naszym Uczniom nieustającej satysfakcji z czytania.

 

Szkolne koordynatorki Wielkiej Ligi Czytelników

 

 Emilia Juchniewicz, Anna Kowalczyk